X
تبلیغات
("موسسه غیر دولتی خیریه ابرار آماده دریافت کمک ها و نذورات مردم شریف برای دستگیری بینوایان و یتیمان است شماره حساب 1003020 بانک رفاه شعبه دیواندره به نام موسسه خیریه ابرار : آدرس کوچه امیر کبیر جنب شبکه بهداشت شهرستان دیواندره تلفن تماس 08723727001 هه وازو - اهل سنت و ولایت مطلقه ی فقیه

هه وازو

ديني و مذهبي و اجتماعي اهل تسنن

اهل سنت و ولایت مطلقه ی فقیه

اهل سنت و ولایت مطلقه فقیه تعامل یا تضاد

 

اسلام به عنوان کاملترین دین آسمانی برای اداره ی جامعه بهترین برنامه ها را ارئه نموده است و پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد ( ص) الگوی عملی این برنامه را در جامعه اجرا نموده است اگر به دقت در این الگوی عملی بنگریم ویِِژگیهای بارزی را می توان نام برد:1- اطاعت از دستورات خدا و رسولش2-تعاون و همکاری 3-مبارزه با نژاد پرستی و امتیازا ت طبقاتی 4-ترویج اخلاق 5-ترویج تفکر شورایی و دهها ویژگی دیگر که در این مقوله امکان بحث همه ی آنها وجود ندارد ،شاید اگر به طور خلاصه آن را ذکر کرد در سه مقوله توحید و نبوت و معاد اسلام برنامه عملی ارائه کرده است و سایر آموزشها به نوعی زیر مجموعه ی این سه اصل می باشد .

هر مسلمانی که اندکی از مبانی اسلام آگاهی داشته باشد معنی ژرف توحید و یکتا پرستی را در برابر شرک و بت پرستی ،باور به بعثت پیامبران در مقابل ادعاهای دروغین پیامبری و همچنین خرافات ادیان قبلی و اعتقاد واقعی و منطقی به معاد را درک و خود را از مهلکه ی اعتقاد باطل دور نماید . اما این واقعیت را نباید فراموش کرد که دین اسلام به خاطرنفوذش در تمامی جوامع و پیدا کردن طرفداران زیادی از همه ی ادیان و مذاهب و جوامع و طوایف مختلف در گذر زمان دچار مشکلاتی شده شده است که برهمگان عیان و آشکار می باشد .

شاید اگر دشمنان واقعی اسلام را بخواهیم شمارش نماییم نام چند گروه بیشتر از دیگران خود نمایی می کند:1-کفار (که اسلام تمامی برنامه هایشان را در شبهه جزیره به هم ریخت) 2-منافقین (که از ترس و عدم توان مقابله به ظاهر مسلمان شده و در دل کینه ی دین را به دل داشتند)3-یهود ونصاری ( مخالفتشان را در هیچ دوره و زمانی پنهان نگه نداشته اند)4-باز مانده ی امپراطوری بزرگ ایران که اسلام بساط قدرت چندین هزارساله اشان را بر چیده بود) 5- یکی دیگر از مشکلات بوجود آمده عدم توجه رهبران اسلام بعد از پیامبر عزیز به تربیت صحیح پیروان و آگاه ننمودن آنان به مبانی دقیق اسلام زیرا بیشتر همت و تلاش آنان گسترش قلمرو اسلام و افزایش عددی مسلمانان بود و همین امر باعث شد مسلمانانی در دایره ی دین وارد شوند که اطلاع دقیقی از اسلام  نداشتند و بسیاری از اعتقادات خرافی خود را با اسلام همراه نموده و تا به امروز ادامه دارد.

بعد از ذکر این مقدمه می خواهم به یکی از ویژگیهای دین اسلام یعنی توجه به امر شوری و مشورت بپردازم، خداوند در قرآن کریم به صراحت بارها مسلمانان را به شوری و مشورت دعوت نموده و یکی از سوره ها را به این نام مزین فرموده است و پیامبر بزگوار نیز هیچگاه این اصل  اساسی را فراموش ننموده و در طول 23 سال دعوت خود ضمن رعایت احترام به این اصل تلاش نمود مسلمانان را با این شیوه به خوبی آگاه نماید و روشهای شور و مشورت را به آنان بیاموزد و احادیث مفصلی از ایشان در مورد شوری و مشورت بیان شده است و اجر و پاداش کارهای شورایی را بیش از کارهای فردی بیان نموده است. و به مسلمانان آموخته است که هرکس مشورت کند موفق است و هرکس مستبد و خود رای باشد شکست خواهد خورد و خود نیز در تمامی امور جز دستورات صریح وحی با هم مسیران مشورت می نمود و همیشه نظر جمع را به دقت گوش می داد وسپس با عزم و اراده اجرا می نمود. این نکته نباید فراموش شود که پیامبر به دلیل ارتباط مستقیم با خدا از طریق وحی مواردی را بیان و دستور خداوند را اجرا می کرد که قابل اعتراض نبود اما برای آن امور نیز پیامبر دلایل و حکمت امر را بیان می کرد . با وفات پیامبر بزرگوار اسلام ارتباط از طریق وحی منقطع گردیده و هر کس ادعای ارتباط با خدا و وحی را داشته باشد دروغگو و کذابی بیش نیست ،چون آخرین پیامبر حضرت محمد (ص) بوده و بعد از او پیامبر دیگری نخواهد آمد . کتاب او(قرآن) آخرین کتاب و هیچگاه در این کتاب عیب و نقصی پیدا نخواهد شد و کس را توان نفوذ و دستکاری در آن نخواهد بود چون خداوند حافظ و نگهبان آن است و تمامی دستورات کلی  و اساسی اسلام را می توان از قرآن استخراج کرد و برای تفسیر این دستورات به منابع گرانبهای سنت،اجماع و قیاس مراجعه می گردد.

با وفات پیامبر اسلام دشمنان قسم خورده از گوشه و کنار جامعه آشکار و نهان شروع به جوسازی و ایجاد اختلاف در میان مسلمانان نمودند و سعی کردند این امت متحد و منسجم و پیشرو را متفرق نموده و بذر دشمنی و عداوت را در آن بپاشند ،هر چند مسلمانان صدر اسلام با زیرکی و دقت توانستند سالها با این تفرقه ها مبارزه کنند ،اما کم کم زمینه ها ی تفرق و جدایی در جامعه ی اسلامی جایی برای خود پیدا نمود و مسلمانان را به گروههای مختلف و بعضا دشمن یکدیگر تبدیل نمود . یکی از مهمترین و خطر ناک ترین انشقاق تقسیم مسلمانان به دو گروه شیعه و سنی است که دستمایه ی دیگر تفرقها و دشمنیها شده و سالهاست مسلمانان از این تفرق رنج می برند ، مطمئنا بحث ادغام این دو گروه در شرایط فعلی بحثی عبث بوده و امکان پذیر نمی باشد . اما تاکید روی اتحاد و همدلی و مبازره با دشمنان مشترک اسلام می باشد.

اهل سنت به عنوان مذهبی که خود را پیرو واقعی سنت پیامبر دانسته و معتقد است بر اساس اصل شوری پیامبر جانشین خود را تعیین ننموده و مسلمانان در هر عصر و زمانی باید شوری را تشکیل و در میان خود شایسته ترین فرد را برای حکومت انتخاب نمایند و این فرد  جایگاهی مانند رییس جمهوری در جوامع امروزی را دارد که با رای اکثریت مردم انتخاب شده و مردم بعد از انتخاب اورا حمایت کرده و دستوراتش را در صورتی که مخالف دستورات اسلام نباشد اطاعت نمایند و هر گاه اورا از مسیر اسلام منحرف تشخیص دادند با تشکیل همان شوری وی را عزل نموده و دیگری را انتخاب کنند ،یعنی خلیفه یا حاکم اسلامی نمی تواند ادعای الهی بودن و انتخاب از طرف خداو معصوم بودن را بنماید بلکه باید خود را نیازمند حمایت و نظارت و همراهی شورای حل و عقد دانسته و همیشه در مقابل آنان و مردم پاسخگو می باشد که نمونه ی بارز آن را  در نحوه ی انتخاب و عمل خلفای بزرگوار راشدین می بینیم . و نظارت مردم بر حاکم  در جریان عبای حضرت عمر (رض) دلیلی برای دادگاهی او در محراب نماز جمعه می شود . اگر بخواهیم آن را خلاصه نماییم هیچ اهل سنتی نمی تواند به غیر از شوری در حکومت اسلامی به شیوه ای دیگر از حکومت باور داشته باشد هر چند امروزه تشکیل شوری با کیفیت زمان حضرت متفاوت است اما می توان با اجرای انتخابات واقعی و علی الخصوص انتخاب رییس جمهور آن را مصداق نسبی حکومت شورایی دانست که دموکراسی غرب را نیز در خود دارا می باشد .در حقیقت به نظر اهل سنت بعد از پیامبر هیچ کسی از طرف خداوند برای رهبری مردم انتخاب نشده و نخواهد شد و چنین ادعایی کذب محض بوده و خواهد بود. در مقابل این تفکر برادران تشیع معتقدند که خداوند خود به پیامبر دستور داده است تا جانشینانش را با ذکر نام مشخص نماید و آخرین آنها نیز حضرت مهدی میباشد که مدتی حضور داشته و بعد غیب شده و در آخر الزمان دوباره باز خواهد گشت اما در زمان غیبت ایشان نمایندگانش (نواب) دستورات او را درک و ابلاغ و اجرا می نمایند و بعضی حکومت خود را مجری دستورات او دانسته و بعضی تشکیل حکومت را در زمان غیبت فاسد دانسته و انتظار فرج را واجب می دانند و تشکیل حکومت اسلامی را خلاف اصل انتظار فرج می دانند و عده ای معتقدند امروز کسی با حضرت مهدی ارتباط ندارد .برادران تشیع برای جانشینی پیامبر دلایلی را سالها بیان می کردند که حتما شخص حضرت خود جانشینش را تعیین نموده است اما گذر زمان و علی الخصوص پیروزی انقلاب اسلامی و فوت مرحوم امام به بعضی از این شبهات پاسخ منطقی داد که جا دارد در این مقوله اشاره ای به آن نمود.

1-سالها اهل تشیع می گفتند اگر چوپانی بخواهد گله اش را رها کند حتما دستیارش را مسئول نگهداری گله می نمود تا خطری گله را تهدید ننماید چگونه پیامبر بعد از 23 سال اسلام را بدون تعیین جانشین رها کند لذا معتقد بودند حضرت علی (رض) را به جانشینی انتخاب کرده است اما دیدیدم مرحوم امام خمینینی بعد از 25 سال رهبری  انقلاب را بدون تعیین جانشین رها کرد و هیچ کس هم اعتراض نکرد .

2-می گفتند برای جانشینی پیامبر چه کسی برتر از حضرت علی که هم عموزاده و هم داماد پیامبر است اما سوال این است برای جانشینی امام چه کسی برتر از مرحوم احمد آقا که فرزند توانمند ایشان بود و انتخاب نشد.

3-می گفتند هنوز جنازه ی پیامبر دفن نشده و خانواده پیامبر مشغول مراسم بودند فرصت طلبان جلسه تشکیل دادند و جانشین را تعیین نمودند اما آیا جنازه ی امام دفن شده بود وقتی که رهبر جدید برگزیده شد؟

هدف از ذکر مورد فوق نه جدل و نزاع با برادران تشیع بلکه روشن شدن بعضی مسائل سیاسی غیر منطبق با اسلام راستین است امروز جمعی از برادران تشیع با تغییری دیگر در مبانی فکری خود اصلی را به نام ولایت مطلقه ی فقیه بیان می دارند که با اصول مسلم مورد قبول مسلمانان اهل سنت هیچ سنخیت و مطابقتی نداشته و هیچ مسلمان  سنی مذهبی این اصل را قبول ندارد اما متاسفانه در جامعه بدون رعایت حرمت اهل سنت شعارهایی علیه افرادی که به ولایت ایمان و باور ندارند ایراد می گردد و زمینه ی تفرق و اختلاف بیشتر میان سنی و شیعه را فراهم نموده است این مقوله جای آن نیست که خود اصل ولایت فقیه را با نظرات مخالف برداران تشیع بررسی کنیم اما کم نیستند افراد شیعه مذهب مخالف ولایت فقیه .

با توجه به اهمیت شوری در دیدگاه اهل سنت انتظار می رود مسئولان کشور در مورد ولایت فقیه که مخالف با شوری و نظارت منطقی مردم بر عملکرد حاکم است اهل سنت را تحت فشار قرار ندهند و این موضوع را صرفا در میان طرفداران آن تفکر ترویج نمایند و به شبهات پاسخ دهند و اجازه بدهند مردم  روند حاکمیت  بر سرنوشت خودشان رادر انتخابات ارکان نظام اجرا نمایند .


+نوشته شده در جمعه شانزدهم اسفند 1387ساعت1:40توسط کاشف | |